Młode pokolenie, czyli osoby poniżej 25 roku, to obecnie już ponad 40% populacji na całym świecie, a w Polsce około 20%. Coraz większa rola w społeczeństwie to również wpływ na rynek, funkcjonowanie marek i mediów społecznościowych. Czym charakteryzuje się pokolenie Z?
Pokolenie Z od zawsze online
Pokolenie Z to osoby, które niemal od początku swojego życia lub nawet od urodzenia są podłączone do sieci i korzystają z jej dobrodziejstw. To w Internecie kształtują się ich postawy, opinie oraz preferencje zakupowe. Te ostatnie natomiast mają duży wpływ na marki oraz ich funkcjonowanie również w przestrzeni social media.
Można twierdzić krzywdząco, że pokolenie Z żyje wyłącznie w sieci i to negatywnie wpływa na jego rozwój. Tak naprawdę jednak to w większości świadomi konsumenci, interesujący się zdrowiem, dobrostanem psychicznym oraz realizacją celów społecznym. Przedstawiciele tego pokolenia czują, że ich obecność na Facebooku oraz Instagramie ma spełnić istotną misję, a nie być wyłącznie zbiorem zdjęć i informacji. Pokolenie Z ma poczucie sprawczości, dlatego marki, które są transparentne, inkluzywne oraz zaangażowane społecznie i tak też przedstawiają się w mediach społecznościowych, mają większe szanse, by trafić do młodego konsumenta.
Jak wygląda współpraca z pokoleniem Z?
Projektując wizję marki w oparciu o dotarcie do danej grupy społecznej warto pamiętać o tym, że pokolenie Z nie jest jednorodne i jednoznaczne. Z jednej strony jej przedstawiciele chcą się wyróżniać z tłumu, z drugiej natomiast czuć się częścią większej społeczności. Tę społeczność mogą tworzyć marki, które działając we wspólnym celu motywują, realizują cele, a przy tym osiągają zyski sprzedając produkty lub usługi przedstawicielom pokolenia Z. A jest o co walczyć – pokolenie Z to społeczność, która niemal w 100% korzysta z Instagrama w każdym tygodniu.